Betaald parkeren op Geerdinkhof wordt ingevoerd, maar hoeft niet tot een ramp te leiden!


De plannen om in Amsterdam Zuidoost betaald parkeren in te gaan voeren zitten aan het einde van het besluitvormingstraject. Over twee weken zal de Gemeenteraad over de plannen spreken, en (zoals het er nu naar uit ziet) de plannen goedkeuren.

Deze plannen hebben op Geerdinkhof tot grote emoties geleid. Er hebben zo’n 150 tot 200 mensen vanuit Geerdinkhof een reactie gegeven op die plannen. Daarvan steunden 10 bewoners de plannen van de wethouder, de overige bewoners waren tegen.

Kern van de bezwaren op Geerdinkhof was dat er een onhoudbare situatie zou ontstaan als niet meer wordt toegestaan dat er geparkeerd kan worden voor de eigen garage of oprit. Enerzijds zouden mensen hun garage (die nu niet als stalling voor een auto wordt gebruikt) weer moeten herinrichten, anderzijds zouden er veel te weinig parkeerplekken beschikbaar zijn.

De vele bezwaren die ingebracht zijn (op inspreekmomenten bij het Stadsdeel, bij de Gemeenteraad en bij andere bijeenkomsten, via contacten met leden van de Stadsdeelcommissie, via de reacties op de plannen die massaal ingediend zijn, noem maar op) hebben wel een duidelijk effect gehad. In de “Nota van beantwoording: invoeren betaald parkeren in Zuidoost” (zie bijlage, pag. 24/25) staat heel omslachtig geschreven dat het gedogen, zoals dat tot nu toe plaats vindt, in wezen gehandhaafd zal blijven.

Hoe werkt dat?

In de huidige situatie mag op Geerdinkhof alleen geparkeerd worden op officiële parkeerplekken, in eigen garages of op eigen opritten. Het parkeren op andere plekken (bijvoorbeeld voor eigen garage of langs de kant van de weg) is niet toegestaan. Dit verbod wordt niet gehandhaafd; al ruim 40 jaar wordt gedoogd dat er geparkeerd wordt op plekken waar er geen overlast of gevaar ontstaat, maar waar het strikt genomen niet mag. Maar agenten en Boa’s hebben op dit ogenblik het recht en de mogelijkheid om die auto’s te bekeuren.

Bij de invoering van betaald parkeren zal dat niet veranderen. Agenten en Boa’s houden het recht om verkeerd geparkeerde auto’s te bekeuren. Wat er wel verandert, is dat auto’s die op officiële openbare parkeerplaatsen zijn geparkeerd overdag daarvoor moeten gaan betalen (hetzij per uur, hetzij via een vergunning). Om te controleren of dat gebeurt, zal de gemeente scanauto’s door Zuidoost laten gaan rijden, dus ook door Geerdinkhof.

Onze grote angst was dat de scanauto’s ook zouden controleren of de auto’s die voor de garages of opritten staan gecontroleerd zouden worden. En dat lijkt niet te kunnen gaan gebeuren.

Er is namelijk een verschil tussen parkeren en de auto kort ergens stilzetten. Parkeren mag alleen op plaatsen waar dat toegestaan is. Maar je mag je auto wel kort ergens stilzetten op andere plaatsen op de openbare weg, bijvoorbeeld om mensen in of uit te laten stappen, of om wat dingen in of uit de auto te laden. Dat mag niet op een stoep, of op een fietspad, of dubbel geparkeerd, of op andere plaatsen waar het verkeer gehinderd wordt. Maar voor je eigen garage of langs de kant van de weg mag dat wel. Parkeren mag niet, kort stilstaan mag wel.

In de ‘Nota van beantwoording’ wordt nu duidelijk gemaakt dat een scanauto niet kan waarnemen of een auto die ergens stil staat geparkeerd is, dan wel kort stil staat. De auto rijdt één keer snel langs, en kan dus niet weten hoe lang een auto op zo’n plek staat. En daarom kan op basis van een scanauto geen parkeerbon uitgeschreven worden voor auto’s die op niet officiële parkeerplekken niet-hinderlijk stil staan. Voor je garage je auto parkeren mag niet, kort stilstaan mag wel, maar de scanauto kan het verschil niet zien en mag daar dus geen bekeuring voor uitschrijven.

De wethouder heeft dit donderdag bij de behandeling van de plannen in de Commissie MOW (Mobiliteit, Openbare ruimt en Water) bevestigd. Zij heeft aangegeven dat de scanauto’s zullen controleren op betaald parkeren op officiële parkeerplekken, dat ze niet kunnen controleren op niet-officiële parkeerplekken, en dat zij geen intentie heeft om een verhoogd handhavingssysteem te gaan inzetten. Dat geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst: andere wethouders kunnen anders besluiten, het stadsdeel kan besluiten om plots wel te gaan handhaven (middels de Boa’s), maar dat is vooralsnog niet te verwachten.

Kortom: wij zijn als bestuur niet blij met de plannen om betaald parkeren op Geerdinkhof in te voeren. Wij ervaren geen te grote parkeerdruk, wij zijn niet zo bang voor een waterbedeffect en we zijn niet blij dat de kosten van gemeentewege weer verder omhooggaan. Maar de grote ramp die leek te ontstaan doordat het gedoogbeleid zou stoppen (waardoor bewoners hun garage weer als stalling zouden moeten gebruiken én er veel te weinig parkeerplekken zouden zijn), die lijkt er niet te komen. En dit hebben we te danken aan de gezamenlijke inzet van heel veel bewoners.

Er zijn nog enkele (kleinere) wijzigingen in de plannen doorgevoerd, die op individueel niveau invloed kunnen hebben. Daar zullen we later op terug komen. Natuurlijk zullen wij ook de verdere implementatie nauw in de gaten houden en waar mogelijk en nodig pogen bij te sturen.

Dus voor alle duidelijkheid: parkeren voor de eigen garage en inrit is en was strafbaar, maar handhaving daarvan had en heeft vooralsnog geen prioriteit voor de gemeente. We wilden u dit niet onthouden.

Geerdinkhof, 30 mei 2023
Bestuur Groot Geerdinkhof